Služby informačnej kancelárie v Prešove a jej detašovaného pracoviska od roku 2019 do mája 2023 vyhľadalo 321 občanov.
Ministerstvo vnútra SR predstavilo verejnosti doteraz, v rámci kampane „Tisíc dôvodov pomoci“, tri svoje pracoviská - bratislavskú, trenčiansku a trnavskú Informačnú kanceláriu pre obete trestných činov (IK). Tento týždeň upriamujeme pozornosť na IK Prešov, ktorú navštevujú občania s najrôznejšími problémami počnúc domácim násilím, susedskými spormi, podvodmi až po prejavy šikanovania. Cieľom aktuálne prebiehajúcej informačnej kampane je upozorniť obete a potenciálne obete trestných činov na to, že služby informačných kancelárií sú dostupné po celom Slovensku bezplatne a pre rôzne cieľové skupiny akejkoľvek vekovej kategórie.
Poskytovanie podporných služieb na verejne prístupných a známych miestach
Systémová služba tohto charakteru je
v našej krajine jedinečnou svojho druhu a jej fungovanie závisí od spolupráce s jednotlivými partnermi. Cieľom IK je poskytovanie podporných služieb na
verejne prístupných a známych miestach. Od roku 2019 poskytli slovenské IK v ôsmich krajských a ôsmich okresných
mestách pomoc a podporu pre viac ako 3 200 klientov. V 1 425 prípadoch pracovníci
poskytli pomoc občanom vo veku od 18 do 60 rokov. V 1 061 prípadoch šlo
o seniorov vo veku nad 60 rokov. V 51 prípadoch šlo o deti a mládež do 18. roku veku. V 697 prípadoch sa klient rozhodol neuviesť svoj vek. Z
celkového počtu klientov bolo 1 234 mužov, 1 996 žien a 5
detí.
Klientmi prešovskej informačnej
kancelárie sú prevažne ženy
Občania, s ktorými sa pracovníci IK
Prešov stretávajú, prichádzajú z rôznych dôvodov – ide o obete podvodov na
senioroch či domáceho násilia, ale aj o klientov prichádzajúcich z dôvodu
rodinnoprávnych a občianskoprávnych sporov a tiež šikanovania. Služby
IK v Prešove a jej detašovaného pracoviska v Poprade od roku 2019 do
týchto dní (máj 2023) vyhľadalo 321 občanov. Z hľadiska
veku šlo o 185 občanov vo veku od
18 do 60 rokov, 69 seniorov vo
veku nad 60 rokov, 166 prípadov bez uvedenia veku a 1
klient bol vo veku do 18 rokov. Zo všetkých
klientov IK Prešov prevažujú ženy (195).
Šikanovanie riešené v prešovskej IK v 25 prípadoch
Šikanovanie sa môže diať v priamom kontakte, alebo v on-line prostredí a postihované môže byť pod viacerými skutkovými podstatami trestných činov ako napr. vydieranie, nebezpečné vyhrážanie/prenasledovanie, ohováranie, ublíženie na zdraví, príp. ak ku konaniu dochádza v on-line prostredí aj ako nebezpečné elektronické obťažovanie, rozširovanie detskej pornografie a i. V súvislosti s vyššie uvedeným konaním sa na IK Prešov s požiadavkou o pomoc obrátilo celkom 25 klientov. Šikanovanie však môže napĺňať aj skutkovú podstatu iných trestných činov, napr. krádež alebo skutkovú podstatu priestupku. Ako príklad uvádzame dva riešené prípady na informačných kanceláriách*:
Ø Na
pracovisko sa obrátili zástupkyne nemenovanej školy s prosbou o nasmerovanie a
následné organizovanie vzdelávacích preventívnych aktivít. Učiteľský kolektív
zistil, že na sociálnych sieťach sú zdieľané nahé fotografie jednej zo
študentiek. Škola dokázala identifikovať, kto tieto správy rozširuje. Študenti
si vytvorili falošný profil, pomocou ktorého obeť zmanipulovali, aby naň
poslala svoje nahé fotografie. Škola bola usmernená na podanie podnetu
polícii, ako aj oddeleniu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
(SPODaSK). Na škole bolo následne v spolupráci s pracovníkmi IK zorganizovaných
niekoľko vzdelávacích preventívnych aktivít, na ktorých participovala aj
koordinátorka ochrany detí pred násilím. Vedeniu školy bolo zároveň odporúčané
kontaktovať príslušné centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a
prevencie.
Ø Klientkou je matka žiačky ZŠ, ktorá sa na IK obrátila z dôvodu poskytnutia podpory v súvislosti s on-line šikanovaním páchaným na jej zdravotne postihnutej dcére zo strany spolužiakov. Počas vyučovania jej spolužiaci vytvorili anketu, v ktorej mali deti hlasovať, či sú napr. ZA likvidáciu dievčaťa a i. On-line šikanovanie následne prešlo do šikanovania v triede už aj počas vyučovania. Klientka v tejto veci upovedomila aj zamestnancov školy, ale k zmene nedošlo. Pracovníci IK klientku poučili, poskytli informačnú podporu, usmernenie a kontakt na príslušné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, a to z dôvodu akútnej potreby pomoci pre jej dcéru. Zo strany IK bolo bezodkladne zaslané oznámenie o skutočnostiach nasvedčujúcich tomu, že bol spáchaný trestný čin. Súčasne bolo bezodkladne zaslané aj upozornenie orgánu SPODaSK na porušovanie práv dieťaťa. Pracovníci IK príslušnú školu oslovili s možnosťou realizácie vzdelávacích preventívnych aktivít na tému “Šikanovanie a kyberšikanovanie”.
Vzdelávacie aktivity na školách môžu pomôcť v prevencii vzniku šikanovania
Okrem
priamej komunikácie s klientmi sú súčasťou pomoci obetiam trestných činov aj
vzdelávacie preventívne aktivity. A práve deti
a mládež sú jednou z cieľových skupín, ktorým sa pracovníci IK venujú - s
témami ako napr. “Šikanovanie a kyberšikanovanie”, “Internetová bezpečnosť”,
“Nenávistné prejavy”, “Mediálna gramotnosť” či “Prevencia obchodovania s
ľuďmi”. Prešovská IK zrealizovala doposiaľ 180 týchto aktivít pre viac než 6 000
účastníkov.
* Príbehy sú pre bezpečnosť klientov upravené a akákoľvek podoba so skutočnými osobami a aktuálnymi udalosťami je čisto náhodná.
Informačné kancelárie od
1. februára 2023 vykonávajú svoju činnosť v zmysle zákona č. 583/2008 Z. z. o
prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.