Apelujeme na to, aby ste sa nehanbili spýtať/požiadať o pomoc, ak sa domnievate, že vy alebo niekto vo vašom okolí sa stal obeťou trestného činu.
Pracovníci Informačnej kancelárie pre
obete trestných činov Žilina (informačná kancelária) sa pomerne
často stretávajú s konštatovaním klientov: „Hanbím
sa za to, že som naletel, že som sa nechal tak dlho využívať, že som
nezbadal očividný podvod a i.“ Je preto veľmi dôležité vyhľadať
pomoc, spýtať sa na možnosti riešenia alebo požiadať o radu. Niekedy stačí
krátky rozhovor a človek vie, že na svoj problém už nie je sám
a najmä, že potrestaný má byť páchateľ.
V súčasnosti
existuje viacero spôsobov, ako sa chrániť, ako vytvárať bezpečné prostredie pre
nás a naše okolie. Preto apelujeme na to, aby ste sa nehanbili spýtať/požiadať
o pomoc, ak sa domnievate, že vy alebo niekto vo vašom okolí sa stal
obeťou trestného činu. Pracovníci informačných kancelárií poskytujú základné
informácie a aj v prípadnej spolupráci s externými odborníkmi
v právnej, psychologickej či sociálnej oblasti vám pomôžu zorientovať sa
v dostupných možnostiach pomoci, podpory a riešenia situácie,
v ktorej ste sa ocitli. Tieto informácie sú poskytované bezplatne.
V Žilinskom kraji môžete osobne obrátiť na pracovníkov v kanceláriách
v Žiline (Janka Kráľa 4, budova OÚ Žilina) a Ružomberku (Nám.
Andreja Hlinku 74, budova OÚ Ružomberok – Správa katastra), telefonicky –
041/55117425, 0908 794 827 či písomne - pomocobetiam@minv.sk;
katarina.kvasnovska@minv.sk.
Všetky informácie a kontakty sú dostupné aj na webe – https://prevenciakriminality.sk/.
On-line/telefonický
podvod
Jeden z prípadov riešených v informačnej kancelárii napríklad nasvedčoval on-line podvod prostredníctvom internetbankingu. Mladého muža cez mobilný telefón kontaktovali „odborníci“ zo spoločnosti Microsoft s tvrdením, že musí zaplatiť poplatok za licenciu k svojmu počítaču, inak príde o všetky údaje. Keďže v počítači mal celé portfólio, všetky dôležité dáta a podklady, požadovanú sumu zaplatil. Výsledok? Klient prišiel o svoje úspory. Podklady v počítači mu zostali, avšak všetko čo mal na účte zázrakom odišlo. Aj napriek tomu, že zareagoval pomerne rýchlo, okamžite kontaktoval svoju banku a prípad ohlásil na polícii, peniaze boli preč. Mladý muž s najväčšou pravdepodobnosťou svoje peniaze už späť nedostane. Je veľmi dôležité, že vyhľadal pomoc informačnej kancelárie, kde získal základné informácie, aby sa v budúcnosti vedel účinne brániť voči podobným praktikám podvodníkov. Zároveň mu bola sprostredkovaná právna podpora a psychologické poradenstvo, ako postupovať a spracovať podvod tak, aby škody na duši boli čo najmenšie.
Ublíženie na zdraví
Ďalším
príkladom prípadu, ktorým sa pracovníci informačnej kancelárie v Žiline
zaoberali, bolo násilné napadnutie mladej ženy pri odhalení podvodníkov
vyberajúcich príspevky pre bližšie nešpecifikovanú organizáciu. Žena vyhľadala
pomoc, prípad ohlásila, páchateľa opísala a podala trestné oznámenie. Postupne
sa zo zranení vyliečila, no nevedela, ako má požiadať o vyplatenie
odškodného, preto sa obrátila na informačnú kanceláriu. Tu sa dozvedela, ako
postupovať a aké úkony je potrebné urobiť. Tento príbeh mal šťastný koniec
– klientka bola odškodnená.
Praktické
odporúčania, ako sa nestať obeťou podvodníkov, môžete nájsť v tejto brožúre.
V spolupráci s Centrom právnej pomoci vznikla aj brožúra k téme „Odškodnenie
obetí násilných trestných činov“.