Operátori krízových liniek sú informovaní o informačných kanceláriách a v prípade, že si to situácia volajúceho vyžaduje, nasmerujú ho na konkrétne pracovisko.
Pracovníci
informačných kancelárií pre obete trestných činov (IK), nachádzajúcich sa naprieč
celým Slovenskom, spustili spoluprácu s operátormi linky 112. Operátori krízových
liniek v každom kraji sú informovaní o fungovaní a službách IK a
v prípade, že si to situácia volajúceho vyžaduje, nasmerujú ho na
konkrétne pracovisko IK. Na základe podnetov od klientov, pracovníčky IK Žilina
s operátormi liniek zároveň komunikovali problém občanov, ktorí v mnohých prípadoch nevedia určiť
moment, kedy je potrebné volať na krízovú linku.
V poslednom
období zaznamenala IK Žilina nárast telefonátov, prostredníctvom ktorých sa na jej
pracovníčky obracajú obyvatelia so žiadosťou o pomoc – domnievajú sa, že
sa stali alebo sa môžu stať obeťami podvodníkov. Elektrikári, plynári,
pracovníci telefónnych spoločností a i. musia vykonávať kontroly i návštevy
u klientov. Aj tu platí pravidlo byť opatrný a nenechať sa oklamať. Každý
pracovník musí byť riadne označený, mať pracovný preukaz a potvrdenie
zamestnávateľa, že danú kontrolu či návštevu môže vykonávať. Občania majú právo
pracovníka požiadať, aby im preukázal príslušnosť k spoločnosti, ktorú
zastupuje.
Ak
sa však občanovi nepozdáva prístup a spôsob konania takýchto pracovníkov,
ak cíti nebezpečenstvo či ohrozenie, je veľmi dôležité zachovať rozvahu
a telefonovať na číslo 158, 159
alebo 112:
-
neželanému návštevníkovi nemusíte nič hovoriť ani oznamovať;
-
v prípade pocitu ohrozenia konaním páchateľov kontaktujte priamo políciu;
-
uveďte, kto ste, kde bývate, koľko ľudí je pred vašimi dverami, či sú v skupinkách
po celej štvrti/ulici.
Klienti
v rámci konzultácie s pracovníkmi IK uviedli, že majú problém
v podobných neistých prípadoch kontaktovať políciu. Dôvodom je obava, že
ak by skutočne nešlo o trestný čin, mohol by byť hovor posúdený ako
neodôvodnený a oni by dostali vysokú pokutu.
Milan Turčan
z Mestskej polície Žilina, oddelenie prevencie, životného prostredia a správy
v tejto súvislosti uvádza: „Preveríme
každý oznam. Ak sa potvrdí, že nejde o podvodníkov, v žiadnom prípade
občan neplatí pokutu. Najlepšie je použiť bezplatné núdzové číslo 159. Ak je to
možné, poskytnite operačnému dôstojníkovi čo najviac informácií. Mesto Žilina
má dobré kamerové pokrytie, takže zistiť informácie je možné aj dodatočným
prehliadnutím záznamov.“
Spolupracujúca
odborníčka pre oblasť psychologického poradenstva IK Žilina Katarína Bendová priblížila, ako môže strach
ovplyvniť to, či osoba o pomoc požiada alebo nepožiada: „Strach je jednou zo základných ľudských
emócií, ktorá môže pomôcť v ohrození alebo pri záchrane života. Podmienkou je,
aby bol strach dostatočne spracovaný a nespôsobil napríklad paralýzu. Miera strachu
je ovplyvnená tým, aké veľké negatívne dôsledky očakávame, ako hodnotíme
vlastné schopnosti danú situáciu zvládnuť a akú pravdepodobnosť pripisujeme tomu,
že nám niekto pomôže. Strach nás aktivuje k tomu, aby sme sa
v prostredí rýchlo zorientovali, vyhli sa nebezpečenstvu alebo sa mu
bránili.“ K. Bendová tiež poukázala na to, že vo väčšine prípadov prevláda
emócia strachu s vysokou intenzitou. Strach môže meniť racionálne konanie
na iracionálne, pričom človek, inokedy zmýšľajúci realisticky, je svojou
reakciou veľmi prekvapený.
Občania sa však obávajú, aby neodôvodnenými
telefonátmi nevyťažovali aj krízovú linku. Čo je teda tiesňová situácia? Volať
je možné v akejkoľvek krízovej situácii, tzn. keď potrebujete pomoc
polície, hasičov alebo rýchlu zdravotnú pomoc. Pracovníčky IK Žilina požiadali
o vyjadrenie zástupcov linky 112:
„Číslo 112 je
vytvorené pre tiesňové volania, práve na toto číslo je potrebné sa v prípade
nebezpečia, pocitu ohrozenia obrátiť,“ hovorí vedúci Koordinačného strediska integrovaného
záchranného systému (IZS) v Žiline Miroslav
Bobčík.
Odborná pracovníčka IZS Iveta Krchnavá dodáva: „Výhodou čísla 112 je to, že každý hovor je vypočutý a zaznamenaný. Na stredisku majú operátori stálu službu. Ak sa náhodou stane, že na pracovisku v Žiline nie je voľná linka tiesňového volania, hovor je automaticky prepojený na pracovisko v inom kraji, kde vie operátor zabezpečiť adekvátnu pomoc.“
Pomoc
privoláte aj SMS-kou
„Výhodou
volania na linku 112 je, že je bezplatná, dá sa na ňu dovolať bez
kreditu, SIM-karty, z akéhokoľvek miesta, vždy keď človek potrebuje
pomoc. Ďalšou prednosťou je, že sa dá kontaktovať aj SMS-kou a operátor
vie s volajúcim o pomoc komunikovať rovnakou formou. V danej SMS-ke
je žiadateľ pomoci navedený operátorom, aby uviedol konkrétny problém, adresu
a iné údaje k zabezpečeniu pomoci,“ skonštatoval Peter Beníček
(IZS). Uviedol aj príklad z praxe, kedy boli operátori kontaktovaní SMS-kou,
pretože volajúca o pomoc bola pred násilníkom ukrytá v skrini. Operátor
s ňou komunikoval písomne, pričom zistil jej adresu, rozsah ohrozenia,
miesto, kde sa nachádza a poskytol jej psychickú podporu. V takýchto
prípadoch operátor vyhodnotí ohrozenie na základe odpovedí a získa informácie o
mieste, kam treba vyslať záchranné
zložky.
Odborníci zo 112-ky apelujú na to, aby bol volajúci
trpezlivý a pokúsil sa zachovať pokoj. Upozorňujú, že ak sa aj volajúcemu zdá,
že sa ho pýtajú nepodstatné veci, operátor na ich základe vyhodnotí, ktorú záchrannú
zložku vyšlú ako prvú, ktorá je najbližšie a pod. Odkazujú volajúcim, že sa
nemusia obávať toho, že na 112-ke ich to nezaujíma. Ak v rozhovore občas
nastane ticho, je to preto, že operátor už vysiela záchranné zložky.
M. Bobčík a P. Beníček so svojím tímom IZS
tvrdia, že pri kontaktovaní tiesňovej linky je najdôležitejší úmysel. Ak človek naozaj cíti ohrozenie
života, majetku, je pod nátlakom, má právo kontaktovať tiesňovú linku pre svoju
ochranu. Na prešetrenie toho, či bola
linka zneužitá, slúži nahrávanie hovorov.
„Reakcia na pocit strachu nie je ovplyvnená
vzdelaním, intelektom, či pohlavím, ale schopnosťou poznať vlastné telo a myseľ.
Byť vyrovnaný so svojimi emóciami, nepotláčať ich a prijímať ich je prvým
krokom k ich zvládaniu, čo môže byť nápomocné v každodennom živote,
ale aj vo vypätých a krízových situáciách,“
ukončila K. Bendová.