Letné prázdniny sú v plnom prúde a s nimi okrem pohody a teplého počasia prichádzajú aj riziká spojené s problematikou obchodovania s ľuďmi. V tomto období chce veľa mladých ľudí a študentov vycestovať do zahraničia – či už za zárobkom, na jazykové kurzy alebo dovolenku. Odbor prevencie kriminality chce opätovne dať do pozornosti verejnosti minuloročnú kampaň, ktorú pripravil s Občianskym združením Brániť sa oplatí Slovensko a ktorá je primárne zameraná na stredoškolákov.

Zaujať súčasnú mládež je veľmi ťažká úloha, preto sme stavili na niečo, čo je jej veľmi blízke. V modernej dobe sa tínedžerom prihovárajú mladí youtuberi, ktorí majú na svojich kanáloch naozaj vysoké čísla sledovanosti. Spolupracovali sme teda so známym slovenským youtuberom Matúšom, ktorý sa vybral na brigádu na jahodovú farmu do Londýna a svoj príbeh zdieľal na Instagram Stories.

So svojimi fanúšikmi sa delil skutočne o všetko. Uverejnil informácie o skvelej brigáde, ktorú mu vraj vybavil kamarát cez akúsi agentúru, aj o odlete do Anglicka. Všetko vyzeralo skvele, Matúš sa tešil a nezabúdal sa deliť o radosť aj prostredníctvom sociálnych sietí. Príjemné pocity však vystriedala krutá realita, keď namiesto normálneho ubytovania dostal otrasnú izbu a jeden matrac na spanie. Následne mu dali podpísať zmluvu v angličtine a zobrali mu doklady – vraj kvôli ďalším vybavovačkám.

Nasledujúce ráno ostal Matúš prekvapený ešte viac. Namiesto na jahodovej farme sa ocitol na stavbe, na ktorej mal pracovať pätnásť hodín denne. Keď sa sťažoval v agentúre, pozitívna odpoveď neprišla. Vraj podpísal zmluvu a vyhrážali sa mu, že ho nikam nepustia a navyše mu odmietli vrátiť doklady. A aby toho nebolo málo, na tri dni ho zavreli bez mobilu do izby a nikto o ňom po celý ten čas nevedel. Tu sa skončilo aj zdieľanie príbehu s verejnosťou a ľudia sa začali naozaj obávať o jeho život.

Po troch dňoch ticha prišlo rozuzlenie. Matúš sa svojím fanúšikom a všetkým, ktorí sa zaujímali o jeho ťažkú situáciu priznal, že je v poriadku a nikam nevycestoval. Stal sa súčasťou kampane na osvetu k téme novodobého obchodovania s ľuďmi. Chcel poukázať na to, že ak si človek dostatočne nepreverí informácie o agentúre a ľuďoch, s ktorými má spolupracovať, môže sa dostať do krízovej situácie. A z nej už nemusí byť cesta späť.

Nútená práca nie jedinou hrozbou novodobého otroctva – patria sem aj nútené sobáše, sexuálne vykorisťovanie či nútené žobranie a často sa tieto praktiky kumulujú na jedného človeka. Keďže sa Matúš dal na tento experiment, musel akceptovať všetky odozvy od verejnosti, aj tie negatívne. Mnoho ľudí sa veľmi bálo o jeho bezpečnosť a odľahlo im, keď sa dozvedeli pravdu. Boli však aj takí, čo jeho „zmiznutie“ nepovažovali za vhodné a dávali to aj patrične najavo v komentároch pod príspevkami.

Reakcie ľudí – či už pozitívne alebo negatívne – boli viditeľné a práve to bolo úlohou kampane. Posunúť informácie čo najväčšiemu počtu mladých ľudí. Nech vidia, čo sa môže stať, ak naletia podvodníkom a dostanú sa do rúk obchodníkov s ľuďmi.

Odkazy na kampaň: https://www.youtube.com/watch?v=GthfzXku0DE

http://www.novodobiotroci.sk

Text: (sš)

Foto: (archív OPK)